מערכת חניון סגור והדרישות מאוורור מכני

מערכת פינוי עשן חניון

הקריטריון המרכזי ל-IAQ (איכות האוויר בתוך המבנה): רמת זיהום האוויר ב-CO (גז רעיל)

תכנון חניונים צריך להתבצע באופן שיבטיח איכות אוויר תקנית בתוך המבנה בהתבסס על ערך הסף המרבי של מזהם האוויר CO. CO הוא גז רעיל הנספג בקלות על-ידי ההמוגלובין בדם ומעכב את אספקת החמצן, דבר הגורם להשפעות שליליות, החל מכאב ראש וכלה במוות. AMS מבצעת תכנון המערכת בהתחשב בתקנות הקיימות ובמיקסום איכול האוויר הכדאית.

אין עקביות במגוון התקנות במדינות השונות באשר לערך הסף המומלץ של חשיפה ל-CO. עם זאת, ערך סף עליון של ppm‏25 עבור חשיפה ארוכה (שעה אחת) ל-CO  יתאים כמעט לכל קוד ותקן בארה"ב (IMC) ובאירופה. (ראה "ASHRAE 2007 HVAC Applications – Enclosed Vehicular Facilities").

באיחוד האמירויות, ל-ESTIDAMA יש דרישות ספציפיות עבור "ניהול איכות האוויר בחניונים" בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי (WHO): "הנחיות בדבר איכות האוויר עבור אירופה, מהדורה שנייה, שנת 2000: "ערכי ההנחיה לגבי CO הינם 100 מ"ג למ"ק (90ppm) עבור 15 דקות, 60‏ מ"ג למ"ק ‏(50ppm) עבור 30 דקות, 30‏ מ"ג למ"ק (25ppm) עבור שעה אחת, ו-10 מ"ג למ"ק (10ppm) עבור 8 שעות." דרישות ESTIDAMA אינן מתייחסות רק לרמת ה-CO אלא גם לרמות ה-NO2 וה-PM10.

קצב הפליטה המינימלי באמצעות אוורור לטובת פינוי CO ועשן

ההמלצות לקצב האוורור המינימלי גם הן אינן עקביות בתקנות המגוונות במדינות השונות (הוראות מחייבות):

  • צרפת: 900 מק"ש (מטר מעוקב לשעה) לכל כלי רכב ולכל תא, או 600 מק"ש לכל תא במקרה שהתא מצויד במערכת ספרינקלרים אוטומטית
  • בריטניה: 6 החלפות אוויר בשעה (ACH) עבור אוורור נוחות (פינוי CO) ו-10 ACH באירוע שריפה (פינוי עשן).
  • ארה"ב: תקנות ASHRAE ו-IMC מחייבות 1.5cfm/ft², בעוד שתקן NFPA 88A ממליץ על מינימום של 1.0‏ cfm/ft²‏

בהתאם ל-UAE Fire Code, הדרישה היא ל-9 ACH באיחוד האמירויות עבור חניון סגור בעל שטח כולל העולה על 2,000 מ"ר.

פינוי CO בשגרה באמצעות מערכת אוורור עם בקרה מבוססת דרישה

האפשרות הפשוטה ביותר (אך זו שהשימוש בה הוא הנדיר ביותר) היא הפעלת המערכת במהירות קבועה באופן המספק את הקצב המינימלי הנדרש עבור פליטה באמצעות אוורור בכל שטח החניון. על מנת להפחית בעלויות האנרגטיות, ייעשה שימוש במערכת קבועה לגילוי CO כדי לאפשר למערכת לפעול בקצב אוורור מופחת בזמנים שבהם תנועת כלי הרכב נמוכה.

באמצעות גלאי בעל פלט יחיד ניתן לספק בקרה דו-מצבית (לדוגמה, מופעל/כבוי). גלאי כזה יפעיל בדרך כלל את מערכת האוורור לפני ההגעה לערך הסף המרבי של CO. באמצעות גלאים בעלי פלט משתנה המערכת יכולה אף לבצע מודולציה כדי להתאים את קצב האוורור לתפוסה בחניון. ניתן להשתמש בבקרת נפח אוויר משתנה (VAV) המשתמשת במאווררים בעלי שתי מהירויות (חצי מהירות ומהירות מלאה) בהתבסס על הקלט מחיישני ה-CO בתור דרך יעילה להגדלת החיסכון באנרגיה.

מערכת לגילוי CO

חיישני ה-CO ממוקמים בדרך כלל 1.5 מטרים מעל גובה הרצפה ויכולים להגן על שטח מרבי של 400-200 מ"ר. גובה של 1.5 מטרים נחשב כאזור הנשימה, ולכן זהו הגובה המתאים למדידת ריכוז ה-CO במיוחד אם מביאים בחשבון שצפיפות ה-CO זהה לזו של האוויר.

הערה: לצורך גילוי LPG (גז פחמימני מעובה, גפ"מ), יש למקם את חיישני ה-LPGבגובה 150 מ"מ מעל הרצפה שכן ה-LPG כבד בהרבה מהאוויר ולכן יש למדוד אותו ממש מעל הרצפה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פרויקטים אחרונים

Free WordPress Themes
Open chat
השאירו הודעה ונשמח לעזור
Call Now Button